„Curba S de 50 metri” din zona stației Romancierilor – principala cauză a întârzierii livrării noilor rame de metrou pentru M5, conform Alstom

Întârzierile semnificative înregistrate în derularea contractului de livrare a noilor rame de metrou pentru Magistrala M5 din București rămâne în continuare un subiect fierbinte de dispută între METROREX și producătorul francez Alstom.
Penalitățile emise și impuse de METROREX în acest sens către Alstom tind a depăși suma de 15 milioane de euro. Conform unor declarații recente ale directorului general al Alstom Transport S.A. Gabriel-Nicolae Stanciu, „unul din principalii factori externi care au contribuit la întârzierea semnificativă a Proiectului a fost existența curbei S de 50m, în zona stației Romancierilor, situație despre care nu s-a știut la început, în documentația de atribuire se prevedea curbă S de 100m. Astfel, la 11 luni de la începutul contractului a fost necesară reproiectarea caroseriei și omologarea acesteia. Astfel, comenzile inițiale au fost refăcute și retransmise. Alstom a cunoscut abia după 11 luni de la începerea derulării contractului de existența curbei S de 50m”. METROREX a contrazis vehement această motivație, satinând că „în data de 23.12.2020 METROREX a transmis către Alstom documentația As-build pentru calea de rulare a Magistralei 5, iar în data de 10.02.2021 s-a atras atenția suplimentar de existența curbei S de 50m”. Tot Gabriel-Nicolae Stanciu a afirmat în același context că „la acest moment au intervenit și alți factori bine-cunoscuți: pandemia COVID-19, război Ucraina etc.”.
Din ceea ce se știe, războiul la care a făcut referire directorul general al Alstom Transport S.A. are loc pe continentul Europa, nu în America de Sud. Dar, unde au fost emise toate afirmațiile prezentate anterior, precum contrazicerile care au urmat?
În data de 14 februarie între orele 12:00 și 14:30 a avut loc o întâlnire de conciliere între Alstom Transport S.A. și METROREX. Obiectivul întâlnirii era acela de a se ajunge la o soluționare amiabilă a disputei iscate între cele două părți referitoare la aplicarea penalităților de întârziere în livrarea noilor rame de metrou pentru Magistrala M5. Din păcate pentru bucureșteni, totul a rămas „ca în tren”. Adică, nici una din părți nu a renunțat la pretențiile sale și nu s-a ajuns la vreun consens. Concilierea s-a soldat cu un eșec.
Conform METROREX, furnizorul Alstom nu a luat în serios emiterea facturilor de penalități. De asemenea, Alstom a solicitat încheierea unui act adițional de prelungire a duratei contractuale, revocarea parțială a facturilor de penalități emise și stoparea viitoarelor facturi de penalități. Reamintim cititorilor că valoarea acestor penalități tinde a depăși 15 milioane de euro, iar valoarea loc crește de la o zi la alta. La Capitolul 11 – Sancțiuni pentru neîndeplinirea culpabilă a obligațiilor, alineatul (2) de la punctul 11.1. din Contractul de furnizare nr. 143 din 02.12.2020 este menționat că „în cazul în care, din vina sa, Furnizorul nu își îndeplinește obligațiile contractuale asumate, atunci acesta are obligația de a plăti, ca penalități, pentru fiecare zi de întârziere, o sumă echivalentă cu 0,06% din valoarea obligației neîndeplinite sau îndeplinire necorespunzător, calculate de la data la care trebuia să-și îndeplinească obligația până la data îndeplinirii efective a obligației, dar nu mai mult decât valoarea obligației neîndeplinite la timp asupra căreia se calculează”.
La întâlnirea din 14 februarie au participat 24 de persoane, respectiv 5 de la Alstom Transport S.A. între care și directorul general Gabriel-Nicolae Stanciu, 15 de la METROREX între care și directorul general Mariana Miclăuș, 2 de la METROUL și 2 din cadrul Consiliului de Administrație al METROREX.
Este greu de estimat cum va evolua disputa din jurul penalităților. Poate că se va ajunge la un proces răsunător și foarte interesant. Un proces în culisele căruia fiecare parte va începe să-și scoată „așii din mânecă”. METROREX ar putea emise un certificat negativ cu un impact sever în palmaresul Alstom în contextul viitoarelor licitații la care va participa. La rândul său, Alstom ar putea constrânge METROREX prin prisma problemelor și a datoriilor din contractul de întreținere a ramelor de metrou, contract pe care de mulți ani METORREX îl are cu același producător. Când totul este în ceață într-o astfel de dispută, la un asemenea nivel și cu o asemenea miză, are de câștigat partea care beneficiază de cei mai buni avocați. Le urăm succes doar celor de partea cărora se află adevărul.
Rămâne de văzut dacă cei de la METROREX vor aplica sau nu prevederile Capitolului 12 – Garanția de bună execuție a Contractului, punctul 12.6. din Contractul de furnizare nr. 143 din 02.12.2020. Conform acestui punct din Contract „în cazul în care Furnizorul, din culpa sa, nu își îndeplinește obligațiile prevăzute în Contract, Achizitorul va solicita executarea garanției de bună execuție a Contractului în limita prejudiciului cauzat, la simpla cerere adresată agentului bancar/societății de asigurări la care s-a constituit garanția, din care să rezulte care sunt obligațiile pe care nu le-a realizat Furnizorul, fără îndeplinirea altei formalități”. Doar că, ar putea fi o problemă pentru METROREX. Cum se face, că respectivul agent bancar este tot francez? Va mai apare oare un al treilea vector de presiune pe METROREX, alături de producătorul francez și de una din părțile Asocierii responsabile cu consultanța, care este tot franceză? Da. Devine clară, direcția în care va evolua o dispună cu trei actori, în care unul este român și trei francezi.