Emisiunea Drumurile Noastre B1 TV – Zuckerman, fost ambasador al SUA: Influența rusă și chineză pe Transporturi în România este foarte puternică

În cadrul ediției emisiunii Drumurile Noastre B1 TV din 2 februarie au fost dezvoltate cele mai importante subiecte ale momentului din domeniul transporturilor.

Discuțiile au fost axate în principal pe schimbările profunde pe care le-ar putea aduce administrația Trump 2 în politicile de transport pentru România, în condițiile în care SUA sunt în continuare principalul partener strategic al țării noastre. Invitat în studioul emisiunii a fost dl Adrian Zuckerman, fost ambasador al SUA la Bucureşti în timpul primului mandat al lui Donald Trump.

Prin răspunsurile pe care Adrian Zuckerman le-a oferit la întrebările adresate, acesta a lăsat de înțeles că „influența rusă și chineză pe transporturi în România este foarte puternică” din păcate. Conform fostului ambasador al SUA, rușii și chinezii sunt în continuare „băgați peste tot”, făcând referire indirect la asocierile de firme, la contractele de infrastructură, la unii din operatorii de transport feroviar și la instituțiile de stat din domeniul transporturilor în care aceste influențe se fac simțite chiar la nivel de conducere. Mesajul respectiv ar trebui perceput mai mult ca un semnal de alarmă. Problema existenței acestei influențe vine în dezacord cu apartenența României la valorile occidentale și la sistemul geopolitic transatlantic. O apartenență ce ar putea fi mai mult teoretică decât una reală. Conform lui Adrian Zuckerman, România poate pierde o oportunitate uriașă dacă nu va participa activ la reconstrucția Ucrainei, după încheierea conflictului început pe 24 februarie 2022. Infrastructura de transport terestru din România ar trebui să fie deja pregătită pentru transportul cantităților uriașe de materiale de construcții pe care le-ar presupune procesul de reconstrucție a Ucrainei.

Întrebat despre marile proiecte de coridoare de transport la care România trebuie să contribuie în viitor, Adrian Zuckerman a evidențiat importanța strategică a Coridorului terestru București – Gdansk, un proiect care s-a aflat pe agenda multor lideri politici din Europa de Est anterior pandemiei Covid 19. Despre Coridorul terestru București – Gdansk, fostul ambasador al SUA a vorbit și în alte ediții ale emisiunii Drumurile Noastre B1 TV. Fiind un demers bazat preponderent pe rațiuni strategice americane, realizarea acestui coridor a fost abandonată deoarece Europa a considerat în timpul Pandemiei Covid 19 că nu reprezintă o prioritate. Imediat după Pandemia Covid 19 a urmat conflictul armat ruso-ucrainean care a deturnat toate prioritățile europene în domeniul coridoarelor de transport. Adrian Zuckerman a menționat în emisiunea Drumurile Noastre B1 TV că afilierea la proiectul „Noului Drum al Mătăsii” nu este oportună, iar participarea și contribuția României la variante alternative cum ar fi Coridorul terestru București – Gdansk sunt aspecte „de securitate națională” pentru țara noastră. Ca și concluzie, fostul ambasador al SUA a menționat că nici Federația Rusă și nici China nu-și doresc ca România să beneficieze de o infrastructură de transport dezvoltată și modernă.

Este posibil ca această influență negativă – despre care a vorbit Adrian Zuckerman în emisiunea din 2 februarie – să fie cea care a determinat ritmul mult prea lent de dezvoltare și de reabilitare a infrastructurii de transport din România din ultimii ani. Dacă în domeniul autostrăzilor au fost făcuți câțiva pași în față, căile ferate se lasă mult prea mult așteptate. Nici un proiect major în afara Culoarului IV Pan-European.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *