Stefan Etveș on-line! Un „Colectiv” pe căile ferate?

Acum aproximativ două săptămâni vă vorbeam în două episoade despre dezastrul din domeniul siguranţei feroviare din România. Un dezastru constatat nu de domnul ministru Bode, nu de vreun veritabil corp de control al Ministrului sau al Prim-ministrului comandat pe anumite teme, ci de o instituție europeană. Poate cea mai relevantă instituise în domeniul acestei așa-numite „siguranțe feroviare”.

Veneam atunci cu detalii deosebit de interesante, bazate pe documente, despre funcţionarea defectuoasă a principalei instituții din România, care ar fi trebuit să facă astfel încât căile ferate din România să devină cel mai sigur mod de transport, respectiv Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română. Din păcate, nu este așa.

Au apărut reacții imediat după ce am atacat acest subiect care poate că ar fi cerut mult mai multă atenție. Au venit reacții atât pozitive cât şi negative. Interesant a fost însă nivelul şi limbajul utilizat la reacțiile negative, în special dinspre unii dintre angajații instituției în cauză. Fapt care dovedește fără dubii că am reuşit să deranjăm un cuib de viespi. Că am reuşit să scoatem mizeria de sub covor, cum se mai spune. Păcat.

Domnilor care ar fi trebuit să vă preocupe siguranţa călătorilor şi a mărfurilor transportate pe căile ferate! Nimeni nu are nimic cu dumneavoastră personal. Vă rog să înțelegeți acest lucru. Ne-am dorit sincer şi ne dorim din suflet, ca realitatea să fi infirmat tot ceea ce am susținut acum două săptămâni. Să ne fi reproșat toată lumea: „băi băieți, nimic nu este adevărat din ceea ce spuneți. Totul este perfect!”

Ne-am fi dorit ca nimic din cele întâmplate pe căile ferate din România în ultimele zile să nu aducă greutate materialelor noastre de acum două săptămâni. Măcar să fi generat o oarecare mobilizare a organelor competente, sau o schimbare de atitudine. Nimic! Iarăși, din păcate… nimic! Se pare că băgați totul sub preș domnilor „pentru a da bine”.

În urmă cu câteva zile, la Cluj, un tren de călători sosit la destinație, garat, pleacă din loc fără a fi asigurat, după ce se pare că mecanicul s-ar fi dat jos de pe locomotivă în condiții neinstrucționale. Pleacă şi acostează un al tren, de fapt un convoi de manevră format tot din vagoane de călători. Ne întrebăm aici: Ce mai contează? Şi așa că avem arhisuficiente vagoane de călători disponibile, Domnule Costescu, nu-i așa?? Cel puțin trei vehicule feroviare au fost avariate, din care unul destul de grav. Noroc că nu a fost vorba despre vreun tren aflat în circulație, plin de călători. Dacă pe acea linie unde s-a produs acostarea, trecea un marfar cu materiale inflamabile sau explozibile. Am fi avut un nou Gugești? Poate unul mai grav.

Iarăși se pare… am avut o eroare umană. Cine a ajuns să conducă locomotivele, domnilor? Doar ce am atras nu de mult atenția că tot mai multe accidente şi incidente feroviare au ca şi cauză, eroarea umană. Păcat! Dar nu stăm deoparte. Urmează să realizăm în curând un amplu material în care să abordăm cauzele ce au condus la producerea atâtor de multe accidente şi incidente pe căile ferate din România.

Imediat după episodul doi al materialului nostru de acum două săptămâni, la Curtici, locomotiva unui operator feroviar de marfă privat de marfă împinge peste parapet locomotiva unui alt operator privat de călători. Se pare că a fost o deficiență în comunicarea prin stația de emisie/recepție.

Noroc că toate aceste evenimente nedorite au fost doar incidente produse în activitatea de manevră. Deocamdată.

Este atât de dificil de manevrat în siguranţă vehiculele feroviare domnilor mecanici de locomotivă, domnilor revizori de la siguranţa circulaţiei, domeniilor inspectori de stat? Domnilor directori şi directori generali!!?? Sau… avem cu totul alte griji. Cum ar fi să reglementăm tocmai slăbirea siguranţei feroviare. De exemplu prin renunțarea forțată la așa-zisul al doilea agent atât în conducerea trenurilor de marfă cât şi în activitatea de manevră, fără a avea condiții prielnice în ceea ce privește infrastructura şi vehiculele feroviare. Exemplele acestor acte normative făcute la comandă pot continua. Grav este că efectele lor negative încep să se vadă. Nu este vina călătorilor şi nici a celor care își transportă mărfurile pe cale ferată, că există o penurie severă de personal la companiile şi operatorii de transport feroviar. Unde a fost politica pe personal al căilor ferate în ultimii 15…20 de ani? Toată Europa de confruntă cu o asemenea lipsă de personal, doar că prin alte locuri, investițiile în sistemul feroviar sunt uriașe, compensând cumva penuria de personal. Cu atât mai mult în perioadele de criză.

Ce urmează domnilor? Doamne ferește… o catastrofă feroviară cu zeci de morți? Sau mai multe catastrofe? Un „Colectiv” pe căile ferate? De așa ceva avem nevoie acum? Nu uitați, toți ochii sunt pe voi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *