Flavius-Florin Pavăl, CNAIR – Viteza şi indisciplina în trafic sunt principalele cauze care produc 39% dintre accidentele rutiere în România

Viteza şi indisciplina în trafic sunt principalele cauze care produc 39% dintre accidentele rutiere în România, a declarat, marţi, Flavius-Florin Pavăl, şef Serviciu Siguranţa Traficului în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Stăm destul de prost (la accidentele rutiere – n. r.), dar suntem în trendul european. În decada 2010 – 2020, am scăzut şi noi. Trendul european a fost de scădere de la 68 de decese la 1.000.000 de persoane în 2010, la 42. Noi eram undeva mai sus, deci am avut o plecare mai proastă, să spunem aşa, în 2010. Dar şi noi, prin eforturile depuse, am scăzut la 85 de decese (…) În 2021 deja am mai avut o scădere de 6% a numărului de decese rutiere”, a afirmat Pavăl, la conferinţa „Drumurile sigure salvează vieţi”, organizată de Deltabloc.
Potrivit acestuia, indisciplina în trafic a conducătorilor auto şi viteza sunt cauzele care au determinat 39% dintre accidentele rutiere produse în România.
„Avem două cauze care produc 39% dintre accidente. Vorbeam de educaţie – indisciplina pietonilor – şi viteza. Toate conduc la conducătorul auto şi acesta trebuie să fie disciplinat, atât coercitiv, cât şi preventiv, prin campanii, ca să conştientizeze rolul. Vorbeam de cele două cauze principale. Deci, ca un exemplu, să vedem că totul stă şi în puterea conducătorului auto, avem un exemplu pe A1, la km 71, pe Calea 2. În fiecare lună, din mai 2023 şi până în februarie, vedem că cel puţin 21% dintre conducători au depăşit limita maximă admisă, de 130 km/h. Dacă ne gândim la ce înseamnă accident la peste 130 km, înseamnă deces imediat. Nu există soluţii dacă nu ai alte soluţii tehnice, de exemplu un atenuator de impact în parapet. Dar dacă conducătorul auto nu respectă viteza, clar nu ai ce să faci sau trebuie să depui extrem de multe eforturi sau pe locaţii în care nu ar trebui doar ca să reduci accidentele. (…) La fel şi un alt de exemplu, pe autostradă, în partea de vest a ţării, unde avem tot depăşiri foarte multe. Peste 17% din conducătorii auto lunar depăşesc viteza maximă admisă”, a arătat el.
Reprezentantul CNAIR a subliniat că trebuie ţinut cont şi de faptul că parcul auto a crescut exponenţial din 2010 până astăzi, cu 84%, aproape dublându-se.
„Vorbeaţi de puncte negre. Da, avem în România nişte hotspoturi, nişte puncte negre, adică nişte sectoare de drumuri în care se produc mai multe accidente decât rata medie. Avem 267 pe cele de pe drumuri naţionale, iar pe cel de la intersecţia Centurii cu Splaiul Unirii l-am tratat. Am reamenajat intersecţia, tocmai pentru că se produceau foarte multe accidente. (…) înainte de implementare era o circulaţie nereglementată şi după reglementarea acesteia nu s-a mai produs niciun accident în acea intersecţie şi chiar s-a şi fluidizat”, a susţinut Pavăl.
În ceea ce priveşte DN2, o soluţie a fost circulaţia 2+1, după modelele europene.
Agerpres