Bomba economică-Falimentul celei mai mari companii care vinde RCA

Piaţa asigurărilor din România a continuat în acest an procesul de digitalizare pentru adaptarea la noua normalitate şi, în pofida pandemiei şi a falimentului celei mai mari companii care vindea RCA, a înregistrat în primele nouă luni o creştere de 15% a volumului de prime brute subscrise, la 9,8 miliarde lei.

Piaţa asigurărilor şi-a continuat în acest an procesul de consolidare prin fuziuni şi achiziţii, digitalizarea afacerilor a accelerat semnificativ, în timp ce preţurile RCA au explodat după falimentul City Insurance. Pe de altă parte, un proiect legislativ depus la Senat pe 15 noiembrie care doreşte plafonarea preţurilor RCA ar putea declanşa o nouă procedura de infringement împotriva României, avertizează asigurătorii.

Tot în acest an, Uniqa Asigurări a ieşit, la cerere, de pe piaţa RCA.

„În ciuda pandemiei, această piaţă a evoluat pozitiv şi în pofida acestui eveniment din septembrie, când cea mai mare companie care vindea RCA a intrat în faliment, avem o creştere la 9 luni de 15%, pe primele brute subscrise, avem o creştere de 22% pe asigurări de viaţă şi de 9% pe asigurări de sănătate. Lucrăm la îmbunătăţirea şi la rebalansarea structurii pieţei. Practicile incorecte nu sunt permise şi nu vor fi niciodată permise. Suntem foarte fermi în sesizarea, în analiza şi în închiderea tuturor celor care nu se conformează legalităţii în piaţa asigurărilor. Şi sperăm ca anul 2022 să ne arate o evoluţie şi mai bună faţă de cum avem la 9 luni pe piaţa asigurărilor”, a afirmat Valentin Ionescu, director general Sectorul Asigurări Reasigurări din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), la un eveniment de specialitate.

Reprezentanţii ASF estimează pentru acest an o creştere de peste 20% a subscrierilor pe piaţa românească de asigurări, o rată de creştere foarte importantă, comparativ cu creşteri anuale de 8-10-11%.

ASF a retras, în septembrie, autorizaţia de funcţionare a City Insurance

În 17 septembrie, Autoritatea de Supraveghere Financiară anunţa că a decis retragerea autorizaţiei de funcţionare a Societăţii Asigurare-Reasigurare City Insurance şi solicita deschiderea procedurii falimentului împotriva societăţii.

„Din prima zi a mandatului meu de preşedinte al Autorităţii, mi-am propus aplicarea fermă a legii şi stoparea neregulilor din piaţa asigurărilor şi vă asigur că efortul meu va continua. Toate deciziile au la bază ample investigaţii de specialitate, dovezi concrete şi sprijinul instituţiilor de aplicare a legii din România, precum şi din alte state”, declara, la vremea respectivă, Nicu Marcu, preşedintele ASF.

Reprezentanţii instituţiei au precizat că, în urma unor investigaţii intense despre City Insurance în ultimul an, s-a descoperit că un cont declarat în Elveţia, care ajuta ajuta compania la solvabilitate, nu exista.

În perioada 2014-2021, ASF a impus City Insurance SA, dar şi conducerii societăţii mai multe amenzi în valoare totală de 18.736.666 lei şi a emis o decizie de majorare de capital de solvabilitate de 16.500.000 de euro. City Insurance SA era principalul asigurător românesc, cu o cotă de piaţă de 17%. Compania, cu sediul central în Bucureşti, a fost înfiinţată în anul 1998 de către un grup de investitori. Societatea avea 400 de angajaţi şi 42 de birouri şi filiale.

Decizia ASF privind retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii de asigurare – reasigurare City Insurance, constatarea stării de insolvenţă şi promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului împotriva acesteia a fost publicată în 27 septembrie, în Monitorul Oficial. În 20 septembrie, Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) anunţa că primeşte cereri de deschidere a dosarelor de daună, din partea potenţialilor creditori de asigurare ai Societăţii de Asigurare Reasigurare City Insurance SA. Două zile mai târziu, preşedintele Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), Mădălin Roşu, declara că se aşteaptă să apară daune după falimentul City Insurance încă vreo şase ani de acum încolo.

„RCA are un efect pe termen mediu spre lung. Da, ne putem aştepta şi peste câţiva ani. Încă plătim pentru Astra şi Carpatica. Mai aveam de plată vreo 37 de milioane de euro pentru falimentul Astra şi Carpatica. Estimarea daunelor aferente pagubelor în afara României (n.r. – pentru City Insurance) este, probabil, cel puţin la nivelul Astra şi Carpatica împreună. Dacă pentru cele două am avut 150 de milioane de euro, ne aşteptăm de la 150 de milioane de euro în sus”, declara Mădălin Roşu.

Conform precizărilor directorului general adjunct al Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), Mona Lucia Cucu, la 28 septembrie, Fondul avea 620 de milioane de lei pentru a plăti despăgubiri, iar legea prevedea mijloace de suplimentare a acestor fonduri. Potrivit acesteia, asiguraţii care au poliţe în vigoare le pot denunţa şi pot cere restituirea primei de asigurare de la Fondul de Garantare.

Totodată, ministrul Finanţelor de la vremea respectivă, Dan Vîlceanu, declara că acoperirea sumelor necesare pentru despăgubire în cazul City Insurance nu ar trebui să se facă din bani publici, în cazul în care se constată o fraudă, iar dacă sumele existente la nivelul Fondului de Garantare al Asiguraţilor (FGA) sunt insuficiente atunci ar fi nevoie de bani luaţi cu titlu de împrumut. Până la 20 decembrie, Fondul de garantare a asiguraţilor aprobase 2.152 cereri de plată depuse de creditorii de asigurare ai City Insurance, în cuantum de 10,3 milioane de lei, conform datelor ASF.

Gradul ridicat de concentrare al pieţei asigurărilor rămâne o vulnerabilitate

Potrivit raportului ASF, pentru piaţa asigurărilor se menţine un grad ridicat de concentrare care rămâne o vulnerabilitate atât din punct de vedere al expunerii pe clase de asigurare, cât şi al cotelor de piaţă deţinute de un număr restrâns de societăţi.

„Există posibilitatea unei creşteri a concentrării, în special pentru piaţa RCA şi cea a asigurărilor de garanţii, în urma ieşirii din piaţă a societăţii City Insurance ca urmare a insolvenţei. Cu toate că piaţa locală de asigurări rămâne una dominată de asigurările auto, în ultimii ani a avut loc
o creştere a cererii consumatorilor pentru produse de asigurări mai variate, în special de sănătate, tendinţă amplificată de contextul pandemic”, se precizează în document.

Astfel, într-un orizont de timp mai lung, dezvoltarea pieţei asigurărilor de sănătate poate îmbunătăţi profitabilitatea societăţilor de asigurare prin reducerea dependenţei de asigurările ce aduc pierderi mai ridicate, contribuind la o consolidare a stabilităţii întregii pieţe a asigurărilor din România.

Conform raportului, retragerea autorizaţiei societăţii City Insurance în cursul lunii septembrie 2021 ca urmare a neregulilor constatate de către ASF a reprezentat pe termen scurt un şoc asupra ofertei, în special pentru segmentul RCA, unde societatea deţinea o cotă de piaţă ridicată, de 46% la finalul lunii iunie 2021.

„Restul asigurătorilor participanţi şi-au ajustat politicile comerciale şi strategiile de business pentru a absorbi cererea rămasă neacoperită, acest dezechilibru având şi consecinţe negative asupra valorii tarifelor practicate în piaţă. De asemenea, insolvenţa City Insurance a deteriorat şi indicatorii agregaţi la nivelul întregii pieţe privind lichiditatea şi solvabilitatea societăţilor de asigurare, cu toate că aceştia rămân în parametrii legali”, se menţionează în document.

Totodată, potrivit raportului, riscul de conduită în asigurări s-a amplificat în semestrul I 2021, când a avut loc o creştere a numărului de petiţii, dintre care 94% se refereau la societăţile City Insurance şi Euroins. Începând cu luna august 2021, a avut loc o scădere a numărului petiţiilor şi informărilor de neconformitate înregistrate în mod unic la ASF, în luna noiembrie acestea fiind în scădere cu 78% faţă de luna iulie 2021 (lună în care a fost atins numărul maxim de petiţii în anul 2021).

Membrii Asociaţiei Centrul de Consultanţă şi Parteneriat în Asigurări (CCPA) au anunţat că retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii City Insurance SA a condus la creşterea preţurilor RCA şi la diminuarea comisioanelor de intermediere a acestor tipuri de asigurări, descurajând companiile de brokeraj să încheie asigurări RCA pentru clienţii din categoriile cu risc ridicat.

În octombrie, reprezentanţi ai pieţei de brokeraj în asigurări afirmau că tarifele RCA au crescut în medie cu 70-80%, însă, pentru comparaţie, acestea trebuie raportate la tariful de referinţă şi nu la tarife practicate în trecut.

De asemenea, preşedintele Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), Mădălin Roşu, declara că, întotdeauna, „trebuie să ne raportăm la tariful de referinţă pe care l-a comunicat ASF”. „Comparaţia tarifelor actuale cu alte tarife din trecut nu este una corectă. Este cunoscut faptul că City Insurance practica prime de asigurare mult sub tarifele de referinţă. Este normal ca, la un nivel perceptibil emoţional, pare o creştere dacă comparăm o ofertă actuală cu una din trecut a companiei menţionate. Întotdeauna, noi trebuie să ne raportăm la tariful de referinţă pe care l-a comunicat ASF. Dacă vrem să facem o comparaţie, între ce oferte primim, trebuie să ne uităm de fiecare dată cum arată tariful de referinţă pentru maşina în cauză”, a explicat Mădălin Roşu, pentru AGERPRES.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *