Ștefan Etveș on-line-Siguranța Feroviară! A FER sau A NU FER

Stefan Etves

Așa cum v-am promis, revenim cu subiecte exclusive, legat de tot ce însemnă instituțiile statului. În primul episod am vorbit despre poliția căii ferate, Autoritatea Feroviară Română.

DOMNULE BODE! ȘTIȚI CUM STĂM CU GESTIONAREA SIGURANȚEI FEROVIARE ÎN ROMÂNIA? FOARTE RĂU! O SPUNE O INSTITUȚIE A UNIUNII EUROPENE. Un document european ne expune detalii sumbre legate de siguranța feroviară din România. Nu este de mirare că numărul accidentelor feroviare a crescut îngrijorător în ultimii ani.

Trenuri care zboară la propriu peste viaducte aflate în reparații, fără cale de rulare, marfare care rămân fără frână pe pante şi deraiază omorând oameni, scoateri neregulamentare din funcțiune ale instalațiilor de siguranță şi vigilenţă de pe locomotive, trenuri de călători lovite frontal de marfare care pleacă fără a avea permisiune din stațiile de triaj, incendii la locomotivele trenurilor de călători aflate în circulaţie şi la vagoanele acestora care uneori mai carbonizează câte un călător uitat în tren. Acestea sunt doar câteva dintre exemplele care, pe lângă alte aspecte deloc îmbucurătoare cum ar fi subfinanțarea, au adus sistemul feroviar din România în colaps, a incertitudinii şi a neatractivităţii din perspectiva marketingului. Astăzi, în România anului 2020, avem cea mai mică viteză comercială din Europa şi poate unul dintre cei mai reduşi indici de calitate a infrastructurii feroviare din lume.

Marea majoritate a acestor accidente, care uneori se soldează cu morţi şi răniţi, au ca principală cauză, nu starea jalnică în care se află deopotrivă infrastructura feroviară şi materialul rulant care circulă pe calea ferată, aşa cum invocă şi se scuză toată lumea, ci factorul uman. Eroarea umană.

Statisticile şi studiile disponibile public ne spun că în România ponderea accidentelor şi incidentelor feroviare produse din cauze umane ar fi crescut cu cel puţin 50% în ultimii ani. Foarte grav dacă este aşa! Unde mai este „a doua armată a ţării”? În lipsa aproape sigură a unui răspuns tranşant din partea dvs., ne dăm la o parte şi nu vă răspundem noi, ci o instituție europeană de cel mai înalt nivel.

Inspectorii Agenției Uniunii Europene pentru Căile Ferate au afectuat un amplu control, în perioada 25.01.2019 – 29.01.2020, la Autoritatea Feroviară Română – AFER, autoritate aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Mai precis, Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, un organism tehnic din cadrul AFER. O Autoritate care în ultimul deceniu de existenţă, cu ocazia fiecărei modificări a organigramei a avut riguros grijă să îşi încarce structura organizatorică cu fel de fel de departamente şi servicii, care mai de care mai interesante ca denumire „că aşa impune legislația europeană”, dar având se pare mai puţin grija de siguranţa căilor ferate. În urma auditului, inspectorii europeni au întocmit un amplu raport, document aflat în posesia noastră. Auditul a fost axat în special pe elemente de gestionare a competențelor de supraveghere, de certificare a siguranței şi de autorizare a vehiculelor şi pe activitățile de supraveghere. Practic, este vorba despre două structuri organizatorice din cadrul ASFR, respectiv:

  • Departamentul Certificare şi Autorizare,
  • Departamentul Inspector Şef

detalii pe canalul de youtube stefan etves on-line

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *