TAXĂ de acces în București! Ce spun avocații despre vinietă

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, vrea să introducă o vinietă electronică de 10 lei/zi sau 1.900 lei pe an pentru mașinile care nu sunt înmatriculate în București și Ilfov și care doresc să circule în oraș.

Mașinile non-euro, Euro 1 și 2 nu vor mai avea deloc acces în zona centrală a orașului, iar cele cu normă de poluare Euro 3 vor avea accesul permis numai în urma achiziţionării unei viniete electronice de 75 de lei/luna și 900 lei pe an. Anunțul a stârnit deja numeroase controverse, iar Mircea Valentin, jurist, a declarat pentru HotNews.ro că măsura ar putea fi una neconstituțională, fiind comparabilă cu taxa de acces în stațiunea Mamaia, anulată în instanță. Primarul Gabriela Firea a explicat însă că este vorba de vinietă, nu de o taxă de acces. Ce spun cele două părți și cum se întâmplă la Londra și Milano?

Valentin Mircea, avocat, a declarat pentru HotNews.ro că este posibil că această taxă să fie declarată neconstituțională.

„O taxa de acces în București pentru autovehiculele înmatriculate în alte județe ar fi neconstituțională dacă luăm în considerare art.25, alineat (1) din Constituție privind libertatea de mișcare -“Dreptul la liberă circulaţie, în ţară şi în străinătate, este garantat. Legea stabileşte condiţiile exercitării acestui drept.” – coroborat cu art.16, alineat (1) – egalitatea în față legii. Există precedentul cu taxa de acces în Mamaia, anulată de câteva ori de instanțe, deși Radu Mazăre insista să o tot introducă. Practic, o măsură medievală. Vineta propusă de Gabriela Firea este un cost de plătit pentru acces în București, deci are aceeași natură juridică cu taxa de acces de la Mamaia, chiar dacă nu se pun bariere. De ce doar Ilfov, că sunt bucureșteni cu acte în regulă înmatriculate și în Giurgiu sau Ialomița, Olt sau Galați”, a declarat Valentin Mircea, pentru HotNews.ro.
Și deputatul Nicușor Dan este de aceeași părere.

”Măsura de a taxa diferențiat mașinile inmatriculate în afară Bucureștiului și Ilfovului încalcă Constituția și practică CJUE. Lansarea proiectului în spațiul public fără această minimă verificare dovedește încă odată incompetența administrației Firea. Printr o decizie din 2019, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a contatat că intenția Germaniei de a introduce o taxa de utilizare a autostrăzilor doar pentru cetățeni străini încalcă dreptul european. De asemenea, printr o decizie din 2010, Curtea de Apel București a decis că taxa instituită de primarul Mazăre pentru intrarea în stațiunea Mamaia încalcă Constituția României. În decizia din 2019, CJUE a reținut că taxarea doar a cetățenilor străini încalcă dreptul la liberă circulație, principiul nediscriminării și liberă circulație a mărfurilor și serviciilor (căci mărfurile și serviciile străine ar deveni mai scumpe). În decizia din 2010, Curtea de Apel București a reținut că decizia autorităților din Constanța încalcă principiul nediscriminării prevăzut în Constituție. În plus, conform art 53 din Constituție, orice limitare a dreptului la liberă circulație se poate face doar prin lege, nu prin decizie a autorității locale. De exemplu, taxa de pod de la Cernavodă este prevăzută de OG 15/2002, cu valoare de lege”, a anunțat Nicușor Dan într-un comunicat de presă.

detalii pe hotnews.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *