Tunelul Palas – 117 ani de istorie – CFR SA, pe ultima sută de metri cu licitația pentru reabilitarea primului tunel feroviar urban din România
Tunelul Palas, inaugurat la începutul lunii august 1907, este primul tunel feroviar urban din România. Tunelul, în lungime de aproximativ 500 m pe sub faleza o orașului Constanța, până în 1992 a fost tranzitat de trenurile de marfă cu destinația Portul Constanța. Acum, tunelul a ajuns un depozit de gunoaie.
După 31 de ani, în mai 2023, CFR SA a semnat contractul de atribuire „Reabilitarea și electrificarea liniei CF 816 Palas – Port A, consolidare tunel km. 224+670 – 225+160 pentru a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanța – expertiză și DALI“. Câștigătorul licitației publicate pe platforma SEAP a fost desemnat SC ISPCF SA.
Soluţiile tehnice prezentate de către achizitorul prezentului Caiet de Sarcini vor avea ȋn vedere următoarele aspecte:
a. Proiectarea și execuția BLA (Bloc de linie automat), LC (Linie continuă) şi protecţie a instalaţiilor din cale şi vecinătate pentru distanța Palas PC1 – Port A (linia 816).
b. Necesitatea reproiectării și execuției lucrărilor pentru instalaţiie CCS-T (Comandă și Control Semnalizare Terestră), LC şi protecţie a instalaţiilor din cale şi vecinătate pentru instalaţia de centralizare electronică din staţia Palas PC1, și modificarea software-ului actual pentru asigurarea funcționării corespunzătoare;
c. Corelarea cu proiectul „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa” aflat ȋn stadiul de Studiu Fezabilitate, conform căruia:
d. Necesitatea modificării variantelor software aferente instalaţiei de centralizare electronice din staţia Palas PC1, privind:
e. Introducerea noilor elemente de instalații de electrificare în supravegherea SCADA existentă, cu modificarea corespunzătoare a software-ului.
f. Elementele CCS-T, LC nou introduse (macazuri, circuite de cale, semnale) ȋn instalaţie de centralizare aferentă staţiei Palas PC1, acestea trebuie să fie de acelaşi tip cu cele existente.
Tunelul a fost închis în 1992, ca urmare a inundațiilor din vara acelui an, care au provocat numeroase pagube, dar și din cauza degradării căptușelii construcției și a colmatării șanțurilor de scurgere.
Intrarea se face dinspre Gara CFR Constanța, iar tunelul are o înălțime de 6 metri și o lățime de 10. În interior poate fi remontată o singură linie de cale ferată. Construcția traversează două cartiere, un bulevard cu șase benzi, trece pe lângă spitalul CFR și ajunge chiar în Portul Constanța.
Tunelul subtraversează calea ferată dublă 813 Constanța–Mangalia, DN 39 Constanța –Mangalia, străzi și diverse conducte de termoficare, gaze, canalizare, alimentare cu apă de pe teritoriul Municipiului Constanța.
Totodată, tunelul Palas este inclus în categoria lucrărilor de artă din Patrimoniul Național, prin soluția arhitectonică a portalelor și prin cea inginerească a secțiunii transversale, respectiv căptușeală integrală din zidărie de piatră de talie.