Incendiu la un tren de călători și întârziere în reacția CFR SA – Diferența ce ar fi putut costa vieți omenești

De la un simplu incendiu produs la un tren de călători aflat în circulație, până la o tragedie de proporții cu zeci de victime, nu-i decât un pas. Ce ar fi însemnat un astfel de eveniment tragic soldat cu decese la un tren de călători al operatorului național, într-un context social și politic atât de tensionat cum este cel din prezent, este de prisos a ne imagina. Probabil, ar fi generat căderea unui ministru și chiar a unui prim-ministru deci a întregului Guvern, dacă mișcările sociale și mediatice ulterioare ar fi fost suficient de puternice. Nu a fost să fie, sau ceva, cuiva „nu i-a ieșit” nici de astă dată?

Un astfel de pas a lipsit zilele trecute, după ce un tren operat de CFR Călători a luat foc în circulație. De ce a fost nevoie de un pas? Nu începutul de incendiu în sine – posibil inițiat din două focare distincte – ne ridică cele mai multe întrebări și îngrijorări, ci faptul că administratorului de infrastructură feroviară, adică CFR S.A. i-au trebuit zeci de minute pentru a scoate de sub tensiune linia de contact, astfel încât forțele de intervenție să poată acționa efectiv asupra focului. Din această cauză, pompierii sosiți la fața locului au fost nevoiți să aștepte peste 55 de minute, „privind” la foc, suficient timp cât două vagoane ale trenului CFR Călători să ardă serios. Astfel, au rezultat pagube de aproximativ patru milioane de euro.

Ce s-ar fi putut întâmpla în cele câteva zeci de minute, dacă de exemplu vagoanele nu ar fi fost complet evacuate iar la interior ar fi rămas persoane in stare de inconștiență din cauza fumului, persoane care ulterior ar fi ars? Cine ar fi fost răspunzător? Doar CFR Călători? Greu de crezut.

Totul a stat în cele peste 55 de minute, pentru că cineva de la CFR S.A. nu a răspuns la telefonul altcuiva. Zeci de minute au fost necesare pentru a deconecta rețeaua de contact, în condițiile în care ardea un tren de călători. O întârziere care foarte greu poate fi justificată de CFR S.A., în condițiile în care, din momentul înștiințării impiegatului de mișcare prin orice mijloace – prin stație sau telefon de la mecanicul de locomotivă, de la șeful de tren sau de la ambii – că a izbucnit un incendiu la un tren de călători, până la anunțarea dispeceratului pentru a se scoate tensiunea să poată interveni pompierii, ar fi durat maxim 5…10 minute. O spun oameni care se pricep. Nu peste 55 cum s-a întâmplat ieri. De ce lanțul de decizie a fost întrerupt atât de mult doar pentru că cineva nu a fost găsit la telefon, într-o astfel de situație de urgență? Bănuim că Sucursala Regională CF Cluj din CFR S.A. a devenit de ceva vreme un „stat în stat”. Adresăm public această întrebare domnului director de sucursală Petru Ceșa.

De ce impiegații de mișcare nu au competențe și nu sunt autorizați ca în astfel de situații să poată manipula instalații IFTE? Data viitoare, în 55 de minute ar putea surveni decese! Un avertisment valabil la nivelul întregului CFR S.A., nu doar pentru „gospodăria” de la Cluj.

Fapta a trecut. Din fericire nu au existat victime. Dar rămâne întrebarea: De ce a fost necesar ca începând cu ora 18:10, momentul la care prima mașină de pompieri a sosit la fața locului, să treacă peste 55 de minute până la scoaterea tensiunii din linia de contact, pentru ca pompierii să poată începe intervenția? A fost tardiv, incendiul fiind deja foarte puternic. Există o vorbă în lumea pompieristicii: orice incendiu, oricât de mare ar fi, la început poate fi stins cu un pahar de apă. Determinant este doar momentul în care pompierii pot interveni.

De ce a fost nevoie de 55 de minute, pagubele la tren crescând cu fiecare minut în mod exponențial? Asemenea situații, din păcate au mai existat la CFR S.A., fiind greu de identificat o explicație pertinentă pentru o astfel de întârziere, care ne pare a fi total exagerată.

În lipsa oricărei explicații logice, putem doar specula despre „temporizarea” scoaterii de sub tensiune, mărindu-se astfel semnificativ pagubele produse unei alte societăți a statului român? Cu alte cuvinte, o reglare de conturi între conducerile a două entități de stat. Sau poate ca a fost premeditată situația, deoarece fiind o perioadă încărcată de proteste, s-ar dori creșterea nivelului de instabilitate. Cine știe?

Un mesaj către o parte a conducerii CFR S.A. și a sucursalelor: sunteți doar un administrator al unui bun al statului care este infrastructura feroviară, nu baroni sau patroni ai acelui bun.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

artifex