ASFR – instituția în care o parte a conducerii „iartă” erorile conducerilor anterioare

AFER-ul, mai precis marile familii din AFER s-au menținut ca subiect important pentru noi de peste trei ani. Un volum uriaș de dezvăluiri și de documente incluse în zeci de articole au format – cel puțin parțial, dacă nu total – rațiunile care au indus marea schimbare din martie-aprilie 2022 și care apoi au declanșat ulterior cea mai profundă reformă a acestei instituții, raportat la anul 2006.

Un detaliu care nu trebuie uitat de nici unul din cei aproape 500 de angajați actuali ai celor două instituții. O reformă care și-a meritat pe deplin eticheta de „așa da!”. Nu a fost ușor. Totul a început acum doi ani cu o luptă crâncenă între „foști” și „actuali”, luptă care din păcate nu s-a terminat. Mai mult decât atât, recentele date de care dispunem și care riscă să doboare așteptările inițiale, ne dovedesc cum unii dintre „foști” beneficiază în continuare de o protecție discretă din partea unora dintre „actualii” care s-au urcat – mai mult sau mai puțin meritat – pe laurii reformei începute în primăvara lui 2022. De ce oare și cine vrea să își lase portițe întredeschise de ieșire? Se poate corect presupune că protecția în cauză – care se manifestă mai mult sub forma unei precauții în acțiuni – are rolul de a nu crea condițiile ca faptele ilicite petrecute în timpul conducerii anterioare să nu ajungă din urmă pe „foști”. Ne referim în special la ASFR. Instituția care se ocupă de siguranța feroviară pe căile ferate și care s-a înființat în februarie 2023. Am apreciat și încă apreciem noul ASFR din perspectiva strategiei pe care a adoptat-o și a deschiderii nemaivăzute către comunicare, schimbare, dar mai ales către adoptarea pas cu pas a tuturor principiilor Uniunii Europene. La acest capitol, AFER – o instituție care de asemenea s-a reinventat anul trecut – mai are ceva de lucru.

În materialul „Momentul adevărului – Retrospectiva pe Transporturi a anului 2023” publicat de presshouse.ro pe 17 decembrie 2023 s-au menționat printre altele despre ASFR, următoarele: „O instituție cu personalitate juridică distinctă care s-a reinventat ca siglă, orientate, strategie, mesaj și ca deschidere față de sectorul feroviar din România. Noul ASFR a realizat obiective care până în aprilie anul trecut [2022] păreau imposibil de conceput. A avut loc o resetare de profunzime și fără precedent raportat la întreaga istorie de 25 de ani a AFER, exceptând anul 2006 când ASFR a apărut ca organism independent în cadrul AFER. Pentru ASFR, 2023 a fost „anul nașterii”. Fiind din punct de vedere al atribuțiilor un fel de ramură națională a unei importante instituții europene (Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate), noua ASFR are tot viitorul înainte. Îi urăm succes actualei conduceri a ASFR și îi dorim să facă față cu bine provocărilor dificile pe care le va aduce anul 2024. Nu va fi ușor, iar provocări vor exista. Cele mai importante vor fi cele din interiorul instituției [!]”. În același material publicat s-a scris: „Avem cu această ocazie un mesaj pentru ASFR: ura și suspiciunile exagerate nu trebuie lăsate să pună stăpânire pe mediul intern al acestei autorități atât de importante pentru siguranţa căilor ferate din România. Abia ce au fost destructurate fostele mari familii din AFER. În niciun caz, pe ruinele fostelor familii, cumetrii și a fostelor rețele ilicite despre care s-au publicat zeci de materiale fiind prezentate numeroase dovezi documentate, nu trebuie lăsate să se înalțe alte familii noi, alte cumetrii sau alte „cantine de partid” bazate pe ură, pe hărțuire, pe șantaj sau pe comportamente duplicitate care să inducă teamă. Din teamă pot rezulta greșeli mari. Teama și ura i-au caracterizat pe unii dintre conducătorii anteriori. La nivelul ASFR există în stare embrionară o serie de vulnerabilități, dintre care trei vor deveni în curând serioase, apoi grave. Două sunt legate de persoane care au devenit treptat „personaje” iar a treia de o stare de fapt care s-a cantonat în ultimele trei luni și de care va fi extrem de dificil să se scape”.

Nu putem aprecia acum în ce măsură au fost percepute corect mesajele intercalate printre rânduri în textele citate mai sus. Din păcate, apar semnele unui efect puțin contrar. Da, din teamă pot rezulta greșeli mari. Acele mesaje vor fi dezvoltate într-o viitoare a patra serie de articole. Știm: afirmația anterioară, prin simpla ei parcurgere va ridica multe sprâncene, atât în rândul „foștilor” cât și al „actualilor” din ASFR. Da, va veni și rândul „Lui”! Al celui despre care nu s-a scris. Dar, cine este oare? Vom lăsa acest suspans pentru aproximativ două luni, după care vom iniția seria a patra de articole.

Să revenim la „iertările” din titlul acestui articol. Una din activitățile ASFR se leagă de certificarea entităților responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare, denumite și „ERI”. Un astfel de beneficiar al certificării ERI este și firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL din Câmpina. Undeva în 2020, când ASFR încă plutea în elixirul marilor familii și când prioritățile instituției erau cu totul altele, firmei din Câmpina i-a fost acordat un certificat de conformitate pentru funcții de întreținere reînnoit. Pentru dosarul aferent certificării a fost nevoie de diverse acte, printre care și documente de referință. De exemplu, specificații tehnice. În acel proces de certificare s-a strecurat o eroare, cale la o primă analiză pare a fi nesemnificativă. Nu a fost chiar așa. Se știe sigur că acea eroare nu a fost nesemnificativă și nici una întâmplătoare. Nu a fost nici singura. Nimic din ceea ce făceau marile familii din AFER la acea vreme nu era întâmplător. Domnii M.B., G.M. și C.B. poate cunosc mai bine problema. Beneficiem de ceva vreme de un mic dosar axat pe „eroarea” evocată anterior. Enumerăm câteva dintre documente: Decizia directorului general al ASFR numărul 59/15.06.2023; Dispoziția directorului general al ASFR numărul 17/2010/22.11.2023; Decizia comitetului de certificare ASFR numărul 22 din 23.11.2023; Documentul AFER numărul 1140/50/15.09.2023; Specificația tehnică ST 37.276-00.000.0 – modificare vagon de marfă Eacs în Eaos (referința cu pricina, care nu a fost adecvată pentru tipul de reapariție planificată a vagoanelor de marfă).

Cei trei membri ai comitetului de certificare care au analizat eroarea din 2020 s-au întrunit pe 23 noiembrie 2023. Pentru a nu fi acuzați nici noi vreodată că vrem să protejăm sau să iertăm erorile „foștilor” din ASRF sau din AFER, am transmis deja aceste documente „mai departe”. Din niște motive care sunt deocamdată greu de intuit – sau pe care le intuim dar nu este momentul aici pentru a le expune – cei care în ASFR ar fi trebuit să studieze eroarea din 2020, să efectueze o minimă cercetare și să anunțe organele abilitate, au stat „pe așteptare”. Au stat aproape patru luni, suficient de mult timp pentru a fi depășită presupunerea că această așteptare ar fi fost la rândul ei o eroare sau o simplă uitare. Nu a fost nici o eroare și nici o uitare. Aceeași întrebare: de ce orare și cine vrea să își lase portițe întredeschise de ieșire? La ea se adaugă: pe cine din trecutul ASFR s-a vrut cu atâta ardoare a fi protejat?

Întrebarea de mai sus frământă pe multă lume, nu doar pe cei din ASFR. Pe baza documentelor consultate am adresat pe 27 februarie către ASFR o solicitare de presă. Reproducem în continuare integral solicitarea.

„Către:
Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – ASFR
Domnului Director General, Petru Bogdan

Bună ziua,
Având în vedere prevederile Legii nr. 544/2001 privind accesul la informațiile de interes public, vă transmitem următoarea solicitare de presă.

Desfășurarea activității instituției denumite Autoritatea Feroviară Română (AFER) şi ulterior a celor două instituții independente (AFER şi ASFR – Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română) rezultate prin divizarea ce a avut loc în februarie 2023 constituie unul din principalele subiecte abordate în ultimii trei ani, atât în cadrul edițiilor emisiunii DRUMURILE NOASTRE difuzate de către postul de televiziune B1TV cât şi în seriile de articole de investigație jurnalistică publicate de către PRESSHOUSE.RO, alături de alte canale media. Importanța subiectului rezultă în principal din profunzimea etapei de reformă substanțială petrecută în timpul anului trecut şi demarată încă din anul 2022, reformă ale cărei efecte benefice nu trebuie să fie alterate sau deturnate de către diferite interese personale sau ilicite ale unor persoane din actuala conducere. Avem încredere în continuare în conducerile de vârf ale celor două autorități, că strategia pe care s-a plecat în primăvara anului 2022 va rămâne valabilă în continuare, atât cât va dura mandatul sau mandatele dvs.

În cursul anului trecut, a existat o solicitare către ASFR din partea firmei PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina pentru actualizarea/modificarea certificatului pentru funcții de întreținere. Printr-o decizie din iunie 2023 a directorului general al ASFR a fost desemnat un comitet de certificare al ASFR. Ulterior, printr-o dispoziție din noiembrie 2023 a directorului general al ASFR au fost nominalizați membrii comitetului de certificare aferent luării deciziei de actualizare/modificare a certificatului de conformitate pentru funcții de întreținere, acordat firmei PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina. Tot în noiembrie 2023, acest comitet s-a întrunit în vederea:

  • analizării documentelor aferente solicitării de acordare a certificatului de conformitate actualizat/modificat prin introducerea reparațiilor top RG la locomotive de tip LDH 1250, reparaţii RR/RG la locomotive de tip LDH 1360 şi reparaţii RG la automotoare seriile 700 şi 1000;
  • analizarea unor aspecte referitoare la un document al AFER din septembrie 2023 prin care au fost sesizate o serie de probleme legate de referințele legislative utilizate şi documentele eliberate pentru modificarea vagonului seria Eacs în Eaos.
    Echipa de audit a fost formată din trei persoane din cadrul ASFR, iar acțiunea de audit a fost desfășurată timp de trei zile în luna noiembrie 2023. Ulterior acțiunii de audit, pe baza celor constatate s-a decis acordarea certificatului de conformitate actualizat/modificat pentru funcții de întreținere prin introducerea tipurilor de reparații enumerate mai sus. Referitor la documentul AFER din septembrie 2023, comitetul de certificare a constat faptul că:
  • sintagma „modificare” poate genera erori de interpretare, existând riscul de a se considera că pot fi efectuate modificări la tipul de vehicule feroviar cu ocazia reparațiilor planificate;
  • existența unor erori în documentele din anul 2020 ce au stat la baza acordării certificatului de conformitate pentru funcții de întreținere reînnoit NEI RO/32/0020/0017 în sensul inadecvării unor specificații tehnice utilizate la acel moment cu situația dată.
    Comitetul de certificare a decis eliminarea specificației inadecvate, pentru a fi eliminate anumite controverse. Considerăm faptul că erorile comise în documentele din 2020 constatate cu ocazia auditului efectuat în noiembrie 2023 au produs o serie de efecte financiare şi juridice asupra ASFR şi asupra firmei PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina.

Având în vedere aspectele prezentate anterior legate de problema de la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina, vă rugăm să ne răspundeți la următoarele întrebări:

  1. Care a fost funcția de conducere, respectiv persoana din conducerea ASFR, responsabilă cu gestionarea modului de remediere a celor constatate în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina?
  2. Având în vedere aspectele constatate cu privire la modificarea vagonului din tip Eacs în Eaos în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina, a fost demarară o cercetare internă la nivel de ASFR pentru a se afla cauzele respectivelor erori?
  3. Având în vedere aspectele constatate cu privire la modificarea vagonului din tip Eacs în Eaos în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina, au fost sesizate oficial de către ASFR organele aferente în vederea demarării unor cercetări?
  4. Considerați că probleme sesizate cu privire la modificarea vagonului din tip Eacs în Eaos în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina pot fi de competența organelor de urmărire penală?”

De obicei, domnii de la ASFR ne răspundeau cu promptitudine la orice solicitare de presă din partea noastră. De această dată însă, lipsa unui răspuns venit prompt și convingător, adică în maxim 1…2 zile de la transmiterea solicitării – cum ne-am fi așteptat – poate fi percepută ca o dovadă că problema ridicată prin solicitare „a înțepat”. Nu intenționăm să aducem aici nici o acuză directă nimănui din ASFR. Răspunsul a venit totuși în termen. La fix 10 zile de la solicitare, adică pe 8 martie, ASFR ne-a transmis răspunsul oficial. Redăm în continuare integral conținutul răspunsului primit de la ASFR prin documentul cu numărul 1010/450/08.03.2024 al SERVICIULUI JURIDIC din ASFR.

„SERVICIUL JURIDIC
1010/450/08.2024

Către: Domnul Ștefan ETVEȘ
Ref: Solicitare Emisiunea Drumurile Noastre B1 TV

Urmare a adresei dumneavoastră înregistrată la Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – ASFR sub nr. 1353/27.02.2024, prin care solicitați un punct de vedere privind aspectele semnalate, vă comunicăm următoarele:
1: Ref. la întrebare nr. 1 [Care a fost funcția de conducere, respectiv persoana din conducerea ASFR, responsabilă cu gestionarea modului de remediere a celor constatate în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina?]:
Gestionarea activității desfășurată de către Serviciul Certificare Entități Responsabile cu Întreținerea – ERI din cadrul ASFR, potrivit Regulamentului de Organizare și Funcționare al ASFR s-a realizat de către Șef Serviciu Certificare Entități Responsabile cu întreținerea – ERI;

  1. Ref. la întrebare nr. 2 [Având în vedere aspectele constatate cu privire la modificarea vagonului din tip Eacs în Eaos în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina, a fost demarară o cercetare internă la nivel de ASFR pentru a se afla cauzele respectivelor erori?]:
    O cercetare internă la nivelul ASFR pentru a se afla cauzele producerii respectivei „erori” nu s-a putut realiza, întrucât o parte din personalul care a fost angrenat în activitatea de certificare în anul 2020, inclusiv la nivelul factorului de decizie, nu mai sunt salariați ai ASFR;
  2. Ref. la întrebările nr. 3 și nr. 4 [3. Având în vedere aspectele constatate cu privire la modificarea vagonului din tip Eacs în Eaos în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina, au fost sesizate oficial de către ASFR organele aferente în vederea demarării unor cercetări? și 4. Considerați că probleme sesizate cu privire la modificarea vagonului din tip Eacs în Eaos în urma auditului efectuat în luna noiembrie 2023 la firma PETROUTILAJ – 3 DRD SRL Câmpina pot fi de competența organelor de urmărire penală?]:
    Coroborat cu răspunsul de la întrebarea nr. 2, vă comunicăm faptul că ASFR a întreprins demersurile necesare privind sesizarea organelor abilitate.

DIRECTOR GENERAL
Petru BOGDAN”

Mulțumim ASFR pentru răspunsul primit, în termen. Cu toate acestea, ne rezervăm dreptul de a veni cu câteva observații și întrebări cu privire la conținutul răspunsului. În structura organizatorică a ASFR găsim un „Serviciu Comunicare”, ceva complet distinct de „Serviciu Juridic” din câte înțelegem. Din punct de vedere al atribuțiilor, la Serviciul Comunicare am identificat atribuții cum ar fi: asigurarea accesului la informațiile de interes public al căror conținut se referă la activitatea ASFR, în conformitate cu prevederile legale; asigurarea, împreună cu purtătorul de cuvânt desemnat prin decizie a Directorului General, a relației directe a instituției cu publicul, în vederea creșterii gradului de transparență, încredere și responsabilitate dintre ASFR și acesta. Unul din principalele obiecte de activitate ale Serviciului Comunicare este tocmai reprezentarea ASFR în ceea ce privește relațiile publice și asigurarea accesului la informațiile de interes public. În cazul Serviciului Juridic, nu au fost identificate atribuții legate de răspunsul la o solicitare de presă. Urmare a solicitării noastre, nu a fost necesară nici „asigurarea consultanței și a reprezentării ASFR față de orice persoană fizică/juridică” și nici „redactarea vreunei opinii juridice cu privire la aspectele legale care privesc activitatea ASFR”. De ce nu am primit răspunsul printr-un document sau mesaj emis de Serviciul Juridic, așa cum ar fi fost normal? Dacă cineva la de Serviciul Juridic al ASFR se bucură se decizia de a fi desemnat ca purtător de cuvânt, atunci nu există nici o problemă. Până vom afla de o astfel de decizie cu privire la purtătorul de cuvânt, constatăm că ASFR funcționează în stil încrucișat. Altfel spus, serviciile își arondă atribuții unele în locul altora. De ce s-a răspuns tocmai pe 8 martie, fix la 10 zile de la trimiterea solicitării?

Legat de răspunsul al întrebarea 1. Din punct de vedere al coordonării, Serviciu Certificare Entități Responsabile cu Întreținerea nu s-a subordonat nimănui? Din câte cunoaștem, în noiembrie 2023 când a fost constatată problema de la firma din Câmpina, între Serviciu Certificare Entități Responsabile cu Întreținerea și Directorul General al ASFR mai exista o funcţie. Acel serviciu nu a constatat și nu a făcut nimic de capul lui. De ce nu apare funcția respectivă în răspuns, mai ales că persoana de pe acea funcţie coordona la acea vreme direct activitatea serviciului în cauză?

Legat de răspunsul al întrebarea 2. Să înțelegem de la ASFR că oricât de grave sau oricât de multe ar fi combinațiile săvârșite în trecut de către „foști”, acestea nu mai contează pentru să persoanele respective nu mai sunt angajate la ASFR? No comment! Însemnă că din perspectiva Serviciului Juridic al noului ASFR, tot ceea ce s-a scris în trei ani despre faptele unor persoane cum ar fi C.B., G.M., S.N. sau M.C. se lovește de nulitate. Bine că știm. Păcat. Nu s-a putut bănui un astfel de nivel de „grațiere” inițiat la un an de la marea reformă.

Apreciem răspunsul ASFR la întrebările 3 și 4. Mai bine mai târziu și îndemnați de o solicitare de presă, decât niciodată. În concluzie, înțelegem că problemele sesizate la PETROUTILAJ – 3 DRD SRL au fost totuși de competența organelor de urmărire penală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *