Exclusiv – Schimbul de documente între METROREX și Alstom – Penalități pentru nelivrarea în termen a noilor rame pentru M5

Peste 11 milioane de euro reprezintă valoarea penalităților pe care METROREX le-a impus către ALSTOM TRANSPORT S.A., reprezentantul din România al marelui producător francez de material rulant. Cauza o reprezintă întârzierile mari pe care Alstom le-a înregistrat în livrarea ramelor de metrou destinate Magistralei M5, mult așteptate de bucureșteni.

Schimbul de documente între METROREX și Alstom, precum și între METROREX și asocierea responsabilă cu consultanța pentru achiziția noilor rame dovedesc faptul că discuțiile legate de penalități sunt foarte serioase. Mai mult, conducerea METROREX intenționează să continue demersul, până la execuția prin intermediul garanției bancare de care beneficiază ALSTOM de la semnarea inițială a contractului de livrare în 2020.

Disputa a început la sfârșitul anului trecut, finalizându-se cu emiterea unor facturi de penalități la data de 15 decembrie 2023 și 16 ianuarie 2024. O factură în valoare de 11.440.710,38 de euro pentru „PENALITĂȚI DE ÎNTÂRZIERE PT. NEÎNDEPLINIREA ÎN TERMEN A OBLIGAȚIILOR ctr. 143/2020 – Trenuri noi de metrou, destinate pentru M5 de metrou, tr. Dr. Taberei – Iancului, calculate până la data de 30.11.2023”. Valoarea reprezintă chiar prețul aproximativ al unui tren nou de metrou. O a doua factură de penalități a fost emisă la data de 16 ianuarie 2024, în valoare de 1.920.345,50 de euro pentru „PENALITĂȚI DE ÎNTÂRZIERE PT. NEÎNDEPLINIREA ÎN TERMEN A OBLIGAȚIILOR ctr. 143/2020 – Trenuri noi de metrou, destinate pentru M5 de metrou, tr. Dr. Taberei – Iancului, calculate pentru perioada 01.12.2023 – 31.12.2023”.

Cum s-a ajuns aici?

Contractul de furnizare a noilor rame de metrou pentru București a fost semnat pe 2 decembrie 2020. CONTRACTUL DE FURNIZARE cu nr. 143 din 02.12.2020. În acest Contract de 30 de pagini și cu 13 semnatari (11 din partea METROREX și 2 din partea ALSTOM TRANSPORT S.A.), la Capitolul 11 sunt prezentate „Sancțiunile pentru neîndeplinirea culpabilă a obligațiilor”. Conform subpunctului 11.1. alineatul (2) din Contract, „în cazul în care, din vina sa, Furnizorul nu își îndeplinește obligațiile Contractuale asumate, atunci acesta are obligația de a plăti, ca penalități, o sumă echivalentă cu 0,06%, din valoarea obligației neîndeplinite sau îndeplinite necorespunzător, calculate la data la care trebuia să-și îndeplinească obligația până la data îndeplinirii efective a obligației, dar nu mai mult decât valoarea obligației neîndeplinite la timp asupra căreia se calculează”. Subpunctele 11.2., 11.3 și 11.4. detaliază modul de calcul al cuantumului penalităților.

Încercarea unei comisii a METROREX de a recepționa în Brazilia primul tren de metrou din acest contract a avut loc în toamna anului trecut. S-a soldat cu un eșec și cu discuții în jurul prevederilor subpunctului 11.5 din Contract, fiind constatate la acel tren o serie de neconformități, dintre care unele erau de natură structurală. Câteva zeci de neconformități, potrivit documentelor.

Cu 10 ani înainte de contractul nr. 143/02.12.2020 cu Alstom, METROREX a semnat un contract de consultanță cu „Asocierea SYSTRA S.A. – METROUL S.A.” în calitate de prestator. CONTRACTUL DE SERVICII nr. 160/26.11.2010 „Servicii de consultanță pentru achiziția și punerea în funcțiune a 37 trenuri de metrou noi” a avut o valoare de 2.133.339 de lei fără TVA, în care obligația prestatorului (Asocierii) a fost aceea de a presta „servicii de consultanță pentru achiziția și punerea în funcțiune a 37 de trenuri noi pentru deservirea rețelei de metrou din București” în conformitate cu cerințele prevăzute într-o serie de anexe și în caietul de sarcini aferent achiziției. Contractul de 9 pagini a avut 10 semnatari (7 din partea METROREX și 3 din partea Asocierii, respectiv 1 pentru S.C. SYSTRA S.A. și 2 pentru S.C. METROUL S.A.).

Este binecunoscut faptul că după decembrie 2020, Alstom nu a respectat graficul de livrare a noilor rame de metrou, înregistrând întârzieri mari. A depășit astfel termenele din graficul inițial de livrare, respectiv 12 luni pentru proiectare, 18 luni pentru fabricație și livrarea primei rame în România, 7 luni pentru livrarea ramelor de la nr. 2 la 13 după luna a 23-a, 29 de luni pentru punerea în funcțiune cu călători și 30 de luni pentru livrarea simulatorului de conducere. Termenele erau raportate la momentul semnării Contractului, adică 12.12.2020 .

Ca și în cazul contractului de rame RE-IR pentru ARF, francezii au invocat diverse motive din cauza cărora au apărut întârzierile. De la Pandemie, până la războaiele care au împânzit lumea, de la lipsa de materie primă, până la diverse probleme întâmpinate cu subfurnizorii.

Ping pong cu facturi

Începând cu noiembrie 2023, între METROREX și Asocierea responsabilă cu consultanța, a existat un schimb de documente în care s-a invocat necesitatea impunerii unor penalități, în baza capitolului 11 din Contractul de livrare din 2020. Printr-un document din 06.11.2023, METROREX a solicitat Asocierii SYSTRA S.A. – METROUL S.A. transmiterea sumei penalităților datorate la data documentului de furnizorul Alstom, pe care METROREX este îndreptățit să le primească în conformitate cu prevederile Contractului nr. 143/02.12.2020, art. 11 „Sancțiuni pentru neîndeplinirea culpabilă a obligațiilor”. După trei zile, pe 09.11.2023 Asocierea a răspuns solicitării METROREX printr-un document în care s-a specificat că la data de 08/11/2023 penalitățile estimative erau în cuantum de 18.694.421,64 euro, sumă care a fost defalcată pentru fiecare din cele 13 rame de metrou ce fac obiectul Contractului nr. 143/02.12.2020. În 15.11.2023 METROREX a solicitat un punct de vedere cu privire la posibilitatea de a aplica penalitățile înainte de datele efective de îndeplinire a obligațiilor de livrare a produselor ce fac obiectul Contractului nr. 143/02.12.2020. De asemenea, s-a solicitat evidențierea momentului la care pot fi emise facturile cu penalități, raportat la prevederile Contractului nr. 143/02.12.2020.

Schimbul de documente pe tema penalităților a continuat. Pe 23.11.2023, Asocierea a transmis către METROREX lămuririle solicitate. Conform documentului, datele scadente pentru livrarea ramelor noi de metrou sunt: 02.05.2023 pentru rama 1; 05.05.2023 pentru simulatorul de conducere; cel târziu 02.06.2023 pentru ramele de la nr. 2 la 13.

Pe 27.11.2023 METROREX a solicitat Asocierii valoarea penalităților datorate de către Alstom la data de 30.11.2023, conform unui tabel defalcat pe fiecare din cele 13 rame de metrou. Asocierea a răspuns acestei solicitări pe 29.11.2023, furnizând sub formă tabelară datele solicitate pentru cele 13 rame. Conform documentului, datele scadente a obligației, zilele calendaristice de întârziere și valorile penalităților la 30.11.2024 pentru fiecare din cele 13 rame împreună cu simulatorul de conducere sunt:

  • Rama 1 – scadență la 02.05.2023, întârziere de 213 zile, penalități de 1.004.261,69 euro;
  • Simulator de conducere – scadență la 02.05.2023, întârziere de 213 zile, penalități de 139.230,18 euro;
  • Rama nr. 2 pana la 13 – scadență la 02.05.2023, întârziere de 182 zile, penalități de 858.101,54 euro, pentru fiecare ramă.

Pe 15.12.2023, Alstom a prezentat către METROREX un grafic de livrare actualizat, dar care nu a fost transmis oficial, cel puțin până la data de 18.01.2024. METROREX a emis cele două facturi referitoare la penalități.

Interesant este că pe parcursul lunii ianuarie 2024 la nivel de METROREX a avut loc o cercetare legată de „informarea eronată cu privire la calculul penalităților”. Comisia de cercetare a fost formată din 4 persoane (doi economiști și doi consilieri juridici). Vom veni cu mai multe detalii legate de această cercetare.

Rămâne de văzut ce va face în continuare METROREX în demersul penalităților. Nu de mult, în Brazilia a avut loc o recepție preliminară a primei rame de metrou din respectivul contract, așa cum a publicat Presshouse.ro pe 27.01.2024 (link: O veste bună pentru bucureșteni – „Felicitări” Alstom – Presshouse.ro). Totuși, întârzierea rămâne în continuare, chiar dacă ALSTOM a solicitat voalat modificarea graficului de livrare, iar apoi a transmis înapoi către METROREX facturile aferente penalităților. A început jocul de ping pong cu facturile.

Dacă Alstom nu va plăti penalitățile, METROREX are la dispoziție instrumentul executării prin garanțiile bancare cu obligație ulterioară de întregire din partea Alstom. În contextul semnării Contractului nr. 143/02.12.2020, Alstom a prezentat pe 07.12.2020 o garanție bancară de 10.324.438,35 de euro, prin intermediul unei bănci franceze, sumă ce însemna 10% din valoarea Contractului.

Așa cum s-a menționat și în articolele precedente, am întrat într-un an deosebit de interesant.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *