Iluminarea la ceas de seară a unui fost ministru al Transporturilor

Foto: facebook.com/catalindrulausr

Sâmbătă seară, aproape de ora 23, la puțin timp după producerea tragicului accident feroviar de la Galați soldat cu un deces, un fost ministru al transporturilor a avut probabil cea mai mare revelație a întregii sale cariere politice. Ce de obicei, această revelație vine nu în timpul propriului mandat și nici în perioada în care formațiunea politică din spate s-a aflat la guvernare, ci după. Vine într-un moment în care respectiva persoană are statut de observator din tribună. De pe margine este cel mai simplu să găsești cauzele, vinovații și să spui cum trebuia făcut.

Domnul Cătălin Drulă a ieșit cu un mesaj plin de emoție, dar foarte… post factum. Cum era de așteptat, a identificat imediat soluțiile la toate problemele sistemului feroviar din România. Cităm:
 
„Sunt îndurerat de tragicul deces al doamnei conductor de la CFR Călători. Gândurile mele se îndreaptă către familia acesteia și către marea familie a feroviarilor din Romania. Găsesc cu greu cuvinte să exprim tristețea provocată de această veste. Dacă se confirmă informațiile că accidentul a fost provocat de o defecțiune, minima reparație morală trebuie să fie demisii în lanț. Sorin Grindeanu, șeful CFR Călători, al Autorității de Reformă Feroviară trebuie să plece, iar România să nu mai audă vreodată de ei. Nepăsarea și incompetența pot fi, iată, criminale. Sistemul feroviar este subfinanțat conștient, în timp ce licitațiile pentru material rulant nou se anulează și se amână interminabil. Transportul de călători cu trenul trebuie să revină la siguranță. Încrederea oamenilor trebuie recâștigată cu investiții masive și modernizare.”
 
Domnule Drulă.
 
Nimic de comentat despre cum ați evocat uriașa tragedie a decesului angajatei CFR Călători, o tragedie care nu poate fi descrisă în cuvinte. Mai ales că un copil mic a rămas fără mamă, că niște părinți au rămas fără copil, că o soră a rămas singură și că multe alte rude apropiate au rămas fără o persoană dragă. Au tot mai multă dreptate cei care susțin pe paginile social media că „mor ceferiștii pe capete, mor tot mai tineri, mor de infarct, mor de boli profesionale”, iar tot mai des mor în accidente feroviare. Probabil că în extremis se va ajunge în situația ca acel Statul al Feroviarului să nu mai aibă cui să fie aplicat. Tot mai puțini sunt cei care se bucură de o pensie fericită.
 
Însă, celelalte elemente ale mesajului dumneavoastră ne dau serios de gândit. „Dacă se confirmă informațiile că accidentul a fost provocat de o defecțiune, minima reparație morală trebuie să fie demisii în lanț”. Unde a fost „minima reparație morală” din timpul mandatului de ministru al transporturilor pe care l-ați avut? Între 23 decembrie 2020 și 8 septembrie 2021 au avut loc un număr impresionat de accidente și incidente feroviare pe rețeaua CFR. Doar norocul a făcut să nu se fi soldat atunci cu decese. Puteau fi foarte multe. Noi nu uităm. Să luăm puțin în analiză numai perioada iulie – august 2021. O vară pur și simplu „de record” pentru căile ferate din România. Prezentăm lista câtorva dintre momentele cheie ale acestei perioade:
–          marți, 20 iulie. Pe linia 800 București – Constanța deraiază unul din vagoanele din compunerea unui tren de marfă privat și circulă deraiat cca. 5 km;
–          miercuri, 21 iulie. Tot pe linia 800 în stația Fetești deraiază cinci vagoane de marfă cu cereale ale unui tren aparținând CFR Marfă;
–          miercuri, 28 iulie. Tot pe linia 800 în aceeași stație Fetești, un tren de marfă privat încărcat cu fier vechi intră în stație depășind semnalul de intrare pe roșu și lovește violent din spate un alt marfar, rezultând un munte de vehicule feroviare contorsionate;
–          joi, 29 iulie. Ați ieșit public, evident deranjat de accident și ați promis că „rupeți pisica”, dispunând ca ASFR să suspende activitatea operatorului privat vinovat de accident. Imediat ASFR restricționează certificatul de siguranță al respectivului operator. Nimic mai corect. Însă, surpriză. „Domnița” șefă de Departament Certificare a avut grijă să „greșească” acea decizie, fix pentru ca documentul emis de ASFR să devină vulnerabil în fața oricărei acțiuni de contestație. Așa s-a lucrat la ASFR ani buni. Un fapt care a dovedit cât de penetrată era la acea vreme ASFR de interesele private din domeniul feroviar. Cum era normal, contestația nu a întârziat să apară;
–          marți, 3 august. Operatorul feroviar privat cu certificatul de siguranță restricționat contestă decizia ASFR printr-o acțiune la Curtea de Apel Timișoara. Aproape toată conducerea AFER și ASFR tremura, deoarece daunele invocate erau de milioane de euro;
–          joi, 5 august. Deraiază un vagon din compunerea unui tren de marfă privat în stația Medgidia. Magistrala 800 devine parcă o scenă a accidentelor și incidentelor;
–          Vineri, 6 august. Pe linia dintre Buzău Sud și Făurei are loc o expediere de tren contra tren. Trenuri de călători. O minune face să nu aibă loc o tragedie;
–          sâmbătă, 7 august. Deraiază un vagon al unui tren de marfă privat pe distanța Caracal – Piatra Olt;
–          luni, 9 august. Printr-un ordin de ministru cu dedicație ați oferit domnule Drulă „premiul cel mare” directorului ASFR, un apropiat de-al dumneavoastră și bun „copil de trupă” al formațiunii politice din spate. Apare astfel Ordinul nr. 1060/2021 prin care i-ați oferit directorului ASFR butoanele licențelor feroviare. La atât de multe rezultate în materie de siguranță feroviară, chiar era necesar și un premiu. Și normal. Era nevoie pentru ca afacerile de familie să înflorească. Operatorul U.R. și casa de intermediere M.U. au explodat la capitolul contracte și profituri încă din 2020. Încep astfel negocierile unor contracte de transport cereale de o poziție mult mai de forță, unii operatorii privați de pe piață fiind șantajați;
–          marți, 10 august. Liderii sindicali din domeniul feroviar transmit prin intermediul mass-media mesajul sumbru să nu mai există siguranţa circulaţiei feroviare;
–          Joi, 19 august. Deraiază un tren de marfă privat în zona Deva;
–          vineri, 20 august. După temeri, negocieri intense și drumuri repetate la Timișoara, ASFR încetează restricționarea certificatului de siguranță pentru operatorul privat implicat în accidentul feroviar din data de 28 iulie;
–          luni, 23 august. Au loc trei evenimente nedorite. Iau foc două locomotive ale CFR Călători, Una electrică pe linia Arad – Timișoara și una diesel pe linia Poieni – Ciucea. În aceiași și deraiază un tren de marfă privat în zona Balota;
–          miercuri, 25 august. Ia foc un tren Inter Regio în Stația Titu;
–          vineri, 27 august. Deraiază un tren de marfă privat în stația Nucet.
 
Această listă poate fi extinsă, domnule Drulă. Întrebarea cea mai sinceră pentru dumneavoastră: UNDE A FOST ATUNCI „MINIMA REPARAȚIE MORALĂ” CARE TREBUIA SĂ FI FOST NIȘTE „DEMISII ÎN LANȚ”?
 
„Sorin Grindeanu, șeful CFR Călători, al Autorității de Reformă Feroviară trebuie să plece, iar România să nu mai audă vreodată de ei.” Cam multă ură și frustrate în cuvintele dumneavoastră. DE CE NU AȚI CERUT ATUNCI ÎN TIMP REAL DEMISIA DONULUI PRIM-MINISTRU CÎȚU CÂND V-A SOLICITAT SĂ ÎNCHIDEȚI COMPLET CFR CĂLĂTORI?
 
„Nepăsarea și incompetența pot fi, iată, criminale.” În mod cert situația a fost la fel, sau poate mult mai rea, inclusiv în timpul mandatului dumneavoastră la Transporturi.
 
„Sistemul feroviar este subfinanțat conștient, în timp ce licitațiile pentru material rulant nou se anulează și se amână interminabil.” SUBFINANȚAREA CONȘTIENTĂ A SISTEMULUI FEROVIAR NU A FOST ÎNTRERUPĂ NICI MĂCAR ÎN PERIOADA ÎN CARE USR S-A AFLAT LA GUVERNARE. Licitațiile pentru material rulant nou se anulează și se amână interminabil, nu din cauza ARF ci ca urmare a unor producători europeni care, având toate capacitățile de producție saturate de contractele deja semnate prin Europa, încearcă disperați să tragă de timp pentru a nu pierde alte contracte și în România și pentru a nu fi la un moment dat puși în situația de a fi penalizați din cauza întârzierilor la livrări. Nu conducerea ARF, ci Justiția alături de organismele de contestare sunt cele care prin deciziile lor mai mult sau mai puțin corecte „anulează și amână interminabil licitațiile de material rulant”.
 
Dacă veți mai beneficia vreodată de un mandat la transporturi Domnule Drulă, vă rugăm să nu uitați nimic din ceea ce s-a scris anterior

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *